1e weekje Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Isabelle Isarin - WaarBenJij.nu 1e weekje Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Isabelle Isarin - WaarBenJij.nu

1e weekje Paramaribo

Door: Isabelle Isarin

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

04 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

We zitten nou iets meer dan één week in Paramaribo. Zaterdag zijn we naar Paramaribo zoo gegaan, dit is een erg kleine en rommelige dierentuin. Dat rommelige komt denk ik omdat ze bezig zijn met wandelpaden aanleggen, dus waarschijnlijk komt het er over een tijdje beter uit te zien. Ik was allang blij, want er waren dus aapjes! Doodshoofdaapjes, brulaapjes, slingeraapjes, hele kleine tamarin en nog meer. Ook waren er veel vogelsoorten, een paar katachtige en boerderijdieren. We stonden binnen een uurtje weer buiten, dus dat zegt wel wat over het formaat van de dierentuin. In de avond zijn we bij zus & zo gaan eten op aanraden van een voormalig stagiaire in Paramaribo. Hier hebben we heerlijke happas gegeten, kleine gerechtjes zoals garnalen, gebakken bananen, kip, brood en aardappeltjes.

Zondag was relax dag, maar maandag zijn we vroeg opgestaan om naar de grote markt bij de waterkant te gaan. Hier hebben we groenten en fruit ingeslagen. Er lag ook veel vis, maar dit hebben we nog niet aangedurfd. De geur was niet echt aanlokkelijk zeg maar. We zijn naar huis gegaan met: tomaten, mini aubergines, mini banaantjes, papaja, okra en knippa (say whut?). We zijn op de ontdekkingstour geslagen, want als studenten voeding en diëtetiek moeten we wel wat leren over de lokale producten. Okra was voor mij al bekend, dit is een groentesoort dat eruitziet als een kruising tussen een groene peper en een courgette. De smaak heeft iets weg van sperziebonen. Knippa is een fruitsoort, het heeft een dunne groene schil die je doorbijt, waarna je het vruchtvlees uitzuigt. Het lijkt erg op lychee, maar dan lekkerder.

Van de tomaten, aubergines, okra, gedroogde rode linzen en veeuul knoflook hebben we een gezond soepje gemaakt (zie foto’s). Ik zal het recept met de voedingswaarden wel eens uitschrijven voor de geïnteresseerde. Dinsdagavond hebben we de resterende groenten gebruikt om door de instant noodles te roerbakken, iets minder gezond…

Op woensdag zijn we teruggekeerd naar de grote markt, tijdens onze wandeltocht besloten we te gaan lunchen bij café Amsterdam tegenover het Torarica hotel. Hier hadden ze kapsalon op het menu staan, oeps… Hierna hadden we het goede voornemen om ’s avonds maar een gezonde salade te eten, dus groenten inslaan op de markt. Het was ons gelukt om wat ingrediënten voor de salade te vinden: sla, tomaten, bosuitjes, boontjes. Toen werd onze aandacht getrokken door een vreemd uitziende komkommer, dus hebben we het kleine dametje achter de kraam gevraagd wat het precies is en hoe je het klaarmaakt. De gekke komkommer heet sopropo en zou een bittere smaak hebben. De marktdames zijn erg vriendelijk en helpen je maar al te graag met je nieuwsgierige vragen. Bij het verlaten van de markt zagen we nog een kraampje met hindoestaanse dames in mooie gewaden. Op hun kraampje lag een groene bol met stekels, hier wilde we natuurlijk meer van weten. De groene bol draagt de naam katahar. Het is een soort kastanje werd ons verteld. Het vruchtvlees kan je uitpluizen en daartussen zitten de grote zaden die op kastanjes lijken. Het vruchtvlees en de kastanjes kan je beiden eten. De vrouw bood aan om de katahar voor ons te schillen, een andere dame liep ondertussen te grappen dat we met een hindoestaanse man moesten trouwen en dat we dan altijd lekker te eten zouden krijgen. ’s Avonds hebben we de katahar gekookt met wat kruiden en daarna geroerbakt met de boontjes en wat rundvlees (en wederom veeuul knoflook) en hiernaast de beloofde salade. Het roerbakmengsel was echt heerlijk! Wij zijn zeker katahar fan geworden.

donderavond hebben we de sopropo klaargemaakt. Ik was van plan om bulgur met groenten en kip te maken, maar toen ik de sopropo had geproefd heb ik deze er meteen tussenuit gevist. Dit is serieus de eerste groente die ik niet lust! Die bittere smaak was niet gelogen, hierbij valt witlof in het niet. Niet aan te raden dus. Later op de avond zijn we voor het eerst uitgegaan naar club Havana lounge. Eenmaal bij de ingang werden we niet binnen gelaten omdat Janneke badslippers droeg, dus konden we weer een taxi heen en terug pakken. Deze taxichauffeur zei tegen ons: jullie zijn geen stagiaires hé? Waarop wij antwoordden: jawel, hoezo? Oh, zei de taxichauffeur. Jullie leken wel stewardessen, omdat jullie zoveel klasse uitstalen. Ik moet zeggen dat de mannen allemaal hele mooie praatjes hebben waar ik niks van hoef te weten, maar deze was stiekem toch best leuk om te horen. De rest van de avond hebben we ons prima vermaakt bij de Havanna lounge en gisteren hebben we lekker lopen luieren. Vandaag is Janneke jarig, dus heb ik zojuist een lekker ontbijtje voor der gemaakt. Verder gaan we vandaag zwemmen, uiteten en vanavond stappen om haar 21e verjaardag goed te vieren!

Aanstaande maandag beginnen de scholen hier, zo ook ons onderzoek. Ondertussen ga ik verder met de ontdekkingstocht naar onbekende groenten en fruitsoorten. Ik heb al gemerkt dat het heel goed mogelijk is om gezond te eten als je op stage naar Paramaribo gaat. Lekkere verse producten van de markt halen is ook veel goedkoper dan snacken bij de KFC, en dat is voor ons studenten natuurlijk ook erg belangrijk ;). We hebben ook nog een cursus Surinaams koken op de planning staan. Je moet natuurlijk ook wat genieten van de Surinaamse keuken! Genieten met een zachte G, hé Janneke!?
Voor een volledig beeld van onze belevingen, lees ook het verhaal van Janneke Maes. jannekemaes.waarbenjij.nu

• 04 Oktober 2014 - 13:49

Janneke Maes:

En het was een heel lekker ontbijtje! Dankjewel schat xxxx

• 04 Oktober 2014 - 16:32

Rene Maes:

Hoi Isabelle,

Leuke voortzetting van je belevenissen in Suriname. Het gezegde " wat een boer niet kent eet hij niet" is op jullie dus niet van toepassing, en dat is prima. Fijn om te lezen dat je "oos Janneke" op haar verjaardag een beetje in de wattten heb gelegd met een heerlijk ontbijtje !
    Veel plezier nog en voor de volgende week veel succes met jullie onderzoek.
    René Maes

• 04 Oktober 2014 - 16:59

Marry V.d.Berg:

Heb je verslagen gelezen, ook die van Janneke. Ik benijd jullie! Vooral om al dat lekkere
    vreemde eten. ! Dus volgende week aan de slag . Veel plezier !

• 04 Oktober 2014 - 19:16

Papa:

Super leuk om je verslagen te lezen.
    En een geïnterresseerde eter was je altijd al :-)
    Benieuwd wat we straks allemaal voorgezet krijgen als je terug bent...

Liefs, papa

• 04 Oktober 2014 - 21:24

Noelle Roels:

Leuk verslag
    Genieten van het lekkere eten
    Succes maandag
    En Janneke gefeliciteerd met een erg belangrijke verjaardag

• 04 Oktober 2014 - 21:27

Monique Postma:

Ik zit damen met je moeder het verslag telelenzen. Leuk je verhaal over de markt. Veel succes maandag

• 05 Oktober 2014 - 15:10

Jenneke:

Hallo lieve nicht! Wat ontzettend gaaf om zo je avonturen mee te beleven!!! Mooi verhaal ook over het eten daar. (Je oma zit al te kwijlen..... ;-b )
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal! Geniet maar volop,
    Kus, Jen